10 July 2017

Lainnya Ramadhan 2017

Assalamualaikum...

Ramadhan tahun ini adalah ramadhan yang lain dari yang lain, semuanya aku rasakan bertukar 360' celcius... Hehehe mana taknya selalunya time berbuka hanya ada ayah,mak,wife dan sekecil aku neh..

 Tapi kali ni sejak tok sedara tinggal bersama kami suasana menjadi meriah, ramai sepupu yang datang ziarah serta meluangkan masa  untuk berbuka puasa bersama. Setiap hujung minggu kami akan berhimpun  untuk berbuka bersama- sama.




Alhamdulilah aku mengharapkan hubungan ini akan berkekalan sehingga akhir hayat kami. 

Selain dari itu, lain nya ramadhan kali ini turut sama dirasai dari sebelah pihak keluarga isteri ku. 

Apabila kami pulang ke-rumah ayahanda dan bonda mertua, kami menerima kehadiran orang baru dalam keluarga kami. Dulu kehadiran aku sebagai orang baru dan sekarang aku telah dinaikkan pangkat menjadi menantu senior..(hehe) 



Kehadiran adik ipar yang baru meramai kan lagi keluarga mertua ku. Alhamdulillah ramadhan pada tahun ini semuanya berjalan dengan lancar dan apa yang aku harapkan adalah mendapat keberkatan dan pahala disisi Allah S. W. T

Dalam kesibukan kerja dan juga kegembiraan menyambut ramadhan kewajipan kepada NYA tidak dilupakan tahun ini aku sempat menunaikan solat terawih di 3 tempat yang berlainan kawasan. 

1.Masjid sg batu
2.Masjid jelutong
3.Masjid Negeri. 
                       "Masjid sg batu"

                       "Masjid Negeri"

       "Tempat berbuka di masjid negeri"

Sorry masjid jelutong tak sempat nak snap gambar,tapi paling menarik bagi aku adalah di masjid negeri tengok saja tempat berbuka dia penuh meriah dan ceria sempat juga aku menjamah makanan dr masjid selepas solat terawih. Kalau lah dekat dengan rumah aku nak saja hari-hari datang berbuka disini. 


 Tahun ini juga buat pertama kalinya setelah berbelas tahun aku tak main bunga api dan yang bestnya dapat main sekali dengan hero kecik aku. Balik dari terawih terus main di depan halaman rumah. Seronok sungguh harraz dapat main walaupun dia tak tahu benda apa yang dia pegang tu,aku pulak pegang dengan penuh berhati-hati takut terkena percikan api ke tangan harraz.Dan yang paling penting buat pertama kalinya setelah berumur 31 tahun aku dapat memasang pelita di hadapan rumah,gembira tak terkira macam satu benda dan perasaan yang baru aku tempuhi.

 Selesai terawih di masjid jelutong masa neh balik jalan kaki best jugak rasa macam suasana di kampung selalu tengok kat tv je orang balik dari masjid lepas terawih,hehehe....


Last but not lease... Suatu penemuan yang baru aku jumpa pada tahun ini, satu kuih yang belum ni aku hanya lihat pada luaran sahaja dan dengar nama tetapi kali ini aku dah try rasa... 

Kuih Koci nama nya. Actually first time aku rasa masa tu aku berbuka di tempat kerja, ada la member neh pelawa kat aku kuih dia,masa tu aku tak rasa sangat nak makan tapi segan punya pasal aku pun ambik lah satu. Dalam hati tu kata macam mana la aku nak habis ni aaahhhh makan cepat cepat pastu minum air.  Masuk ja dalam mulut sambil dikunyah kunyah masuk ja kunyah kali ketiga apabila inti nya terkeluar.... 

Perghhh!!! sedap hingga menjilat cari.... Ternyata sekali sangkaan aku meleset. Rupanya kuih yang aku anggap tak sedap dan nak cepat cepat habis rupanya 3 kali aku tambah... (hahaha) 

Tapi kuih koci ni special skit dari yang sebelum sebelum ni sebab dia berkaler hijau pandan selalunya kaler putih.Cuti dari kerja aku terus ke gerai ramadhan di balik pulau mencari kuih koci neh dan borong sekali 10 ketul. 

Tq my friends mazlan yusoff yang petua lokasi gerai. Tapi sayang kuih neh jual pada bulan puasa sahaja so aku kalau nak makan lagi kena la tunggu bulan puasa tahun depan itu pun kalau masih ada. Macam orang mengidam plak.... Hehehe. 

Alhamdulilah ramadhan kali ini memberi aku keinsafan dan bersederhana. Aku mengharapkan ramadhan akan datang memberi kegembiraan lebih dari tahun ini dan juga aku mengaharapkan ikatan kekeluargaan kami akan utuh dan kuat bersama. Cukuplah setakat ini sahaja coretan ku pada Ramadhan 2017.




                   -Peach No War-






No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Kuala Pegang Baling

Assalamualaikum... Pengalaman ke kuala Pegang baling Kedah merupakan sesuatu yang agak menarik bagi Aku yang jarang merasai Suasana di k...